Sesungguhnya Inilah Aku Adanya

Bismillah…

Sesungguhnya aku dapati diriku dalam keadaan telanjang, kemudian Dia memberi aku pakaian.

Sesungguhnya aku dapati diriku dalam kebodohan, kemudian Dia beri aku lentera ilmu.

Sesungguhnya aku temui diriku dalam kelemahan iman, fisik dan mental, kemudian Dia beri aku keteguhan dan kekuatan.

Sesungguhnya aku dapati diriku dalam kesesatan dan kejahiliyahan, kemudian Dia memberi aku petunjuk.

Sesungguhnya aku dapati diriku dalam kegelapan, kemudian Dia beri aku cahaya.

Sesungguhnya aku dapati diriku dalam kebingungan, kemudian Dia beri aku jalan keluar.

Sesungguhnya aku dapati diriku dalam kehinaan dan kerendahan, kemudian Dia beri aku kemuliaan dan izzah serta iffah.

Akulah petualang yang mencari kebenaran.
Akulah manusia yang mencari makna hakikat kemanusiaannya di tengah manusia.
Mimpi-mimpiku hari ini adalah kenyataan hari esok. Yang akan aku wujudkan dengan azzam yang mantap.

Akan kupegang terus azzamku ini, karena sesungguhnya sholatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam yang tiada sekutu bagi-Nya. Kepada yang demikian itulah aku diperintahkan, dan aku termasuk orang-orang yang berserah diri.

Inilah aku. Sedangkan kamu, kamu siapa?

ROHIS_KU nan CERIIA

Leave a Reply

